تعریف هوش تجاری
بیایید با اولین نتیجهٔ گوگل، یعنی ویکیپدیا، شروع کنیم: «به مجموعهای از نظریهها، روشها، فرایندها، ساختارها و فناوریهایی که دادههای خام را برای اهداف کسبوکار به اطلاعات مفید و معنادار تبدیل میکنند، هوش تجاری (Business Intelligence) یا به اختصار BI گفته میشود. هوش تجاری قادر است حجم زیادی از اطلاعات را برای کمک به تشخیص و ارائهٔ فرصتهای جدید مدیریت کند. استفاده از فرصتهای جدید و اجرای استراتژیهای کارآمد یک مزیت رقابتی در بازار محسوب میشود و ثبات پایدار و بلندمدت برای کسبوکار ایجاد میکند.» Wikipedia
هانس پیتر لوهن، پژوهشگر شرکت IBM، در سال ۱۹۵۸ با انتشار مقالهای برای اولین بار از اصطلاح هوش تجاری استفاده کرد. او هوش تجاری را اینگونه تعریف میکند: «توانایی دریافت ارتباط میان حقایق موجود به طوری که بتوان در جهت رسیدن به هدف مطلوب گام برداشت.» Hans Peter Luhn
